پاکان تهویه مدرن ایران

Air Conditioning New Solutions

پاکان تهویه مدرن ایران

Air Conditioning New Solutions

پاکان تهویه مدرن ایران

Pkتهویه

PKtahvieh


چیلر (Chiller) تراکمی و جذبی

VRV دایکین

VRF MAXA ; GREE ; SUMSUNG

MULTI V

چیلر ماکسا

VRF ماکسا / maxa

موتورخانه و بویلر

داکت daikin

VRF MAXA

Split / داکت اسپلیت / پکیج و رادیاتور

استخر / سونا / جکوزی /

استخر بی انتها / endless pool

موتور خانه سرمایشی و گرمایشی / هوشمند سازی ساختمان bms /

تجهیزات استخر Emaux و...

VRV IV DAIKIN

جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۰۹ ب.ظ

VRV چیست؟

واژه (Variable refrigerant volume) به معنای کنترل تغییرات حجم مایع درون مبرد بر اساس بار مورد نیاز می باشد بدین مفهوم که مقدار مایع مبرد با توجه به نیاز سرمایشی و گرمایشی فضاها به صورت هوشمند و مجزا تغییر می کند در حالی که در کولرهای گازی متداول و یا سیستم های اسپیلیت یوینیت معمولی تبخیر گاز و در نتیجه تولید برودت در کندانسور دستگاه انجام می پذیرد و امکان کنترل تبخیر مایع مبرد به صورت مجزا در فضاهای مختلف پروژه وجود ندارد علاوه بر این در سیستم VRV میزان اختلاف درجه حرارت بین یونیت داخلی و خارجی به کمترین حد خود رسیده و ضریب عملکرد (COP) سیستم به بالاترین مقدار خود خواهد رسید.

در این سیستم تنها با قرار گرفتن یک یونیت خارجی با ظرفیت مورد نیاز و تغذیه تعداد یونیت های داخلی مطابق با همان ظرفیت می توان سرمایش و گرمایش پروژه را تأمین نمود. در هر سلول یونیت خارجی این سیستم 2 کمپرسور قرار دارد که هر 2 کمپرسور دارای اینورتر (دور متغیر) می باشند. بدین ترتیب در لحظه استارت، کمپرسور دور متغیر با کمترین جریان برق، سیستم را وارد مدار نموده و این دستگاه قابلیت این را دارد که با 5/12 درصد میزان برق مصرفی سیستم شروع به کار نماید.

این روند متناظر با فضای مورد تهویه می باشد، بدین ترتیب که یونیت داخلی موجود در هر فضا در هر لحظه به وسیله (Printed Circuit Board)PCB و 4 حسگر (T4,T3,T2,T1) موجود در آن، دمای فضا را با دمای تعیین شده توسط مصرف کننده ها مقایسه و با توجه به دمای مبرد ورودی و خروجی مقدار مبرد مورد نیاز را به وسیله PCB از یونیت خارجی درخواست می نماید. شیر برقی (تدریجی) با تغییر مقطع در هر لحظه میزان مبرد ورودی به کویل را تنظیم می کند تا دمای فضا را به دمای مطلوب برساند.

روند کارکرد یونیت داخلی سیستم VRV دایکلین

با رسیدن دمای فضا به دمای تعیین شده، PCB دستور تزریق مبرد را تنها به مقدار مورد نیاز برای ثابت نگاه داشتن دمای آن فضا به یونیت خارجی ارسال می نماید و دور فن یونیت داخلی به واسطه دور متغیر بودن، منتاظر با دما کاهش می یابد تا دمای اتاق را در دمای تعیین شده حفظ نماید. بدین ترتیب حامل سرما و یا گرما که به سمت یونیت خارجی در حال حرکت است برای از دست دادن یکی از این دو عامل انتقال سرما و گرمای حمل شده به فضای داخلی می باشند که دور این فن ها متناسب با افزایش یا کاهش دور کمپرسورها و همچنین دور فن یونیت های داخلی (ناشی از تغییر بار برودتی یا حرارتی مورد نیاز فضای مورد تهویه) تغییر می کند.

اینورتر در سیستم VRV دایکلین

ویژگی های سیستم VRV شرکت دایکلین:

تعداد یونیت های داخلی:

به یونیت های خارجی سیستم VRVIV می توان تا 64 یونیت داخلی را متصل کرد و بار سرمایشی و گرمایشی 64 فضای مختلف را به طور مستقل تأمین نمود، با توجه به تنوع یونیت های داخلی، بر اساس سلیقه آرشیتکت ساختمان و هندسه فضای مربوطه می توان از پنل های دیواری، داکتی، کاستی و یا سقفی استفاده کرد.

مصرف برق:

مصرف برق سیستم های VRV به دلیل کنترل دور کمپرسور، فن کندانسور و همچنین دور شیر انبساط و فن جداگانه روی هر یونیت داخلی در حالت اوج بار 40 درصد از سیستم های مشابه کمتر می باشد (COP=4,3 در مقابل COP=2,3) که این مقدار در بارهای جزئی، به دلیل امکان کارکرد بار جزئی (Partial load) و افزایش COP سیستم در بارهای جزئی به طرز چشمگیری (تا حد 3/1 سیستم های (On/OFF) کاهش می یابد.)

لوله کشی ها:

لوله کشی ها به صورت انشعاب گیری و موازی انجام می پذیرد (مشابه لوله کشی فن کویل از موتورخانه). لذا ضمن تسهیل در لوله کشی، قیمت و زمان اجرای آن نسبت به سیستم سنتی چیلر- فن کویل بسیار کمتر می باشد.

نگهداری بسیار آسان:

به دلیل عدم وجود برج خنک کننده لزومی به کنترل روزانه سختی آب و راهبری سختگیر نمی باشد و عملاً نیازی به نگهداری پمپ های برج خنک کننده، چیلر، پمپ های آب چیلر، سیستم هواگیری و حصول اطمینان از کارکرد منبع انبساط وجود ندارد.

حذف مصرف آب:

کندانسورهای سیستم VRV هوا خنک می باشند و عملاً کل سیستم بی نیاز از هرگونه مصرف آب و هزینه های مرتبط به آن خواهد بود.

محل نصب کندانسورها:

به دلیل قابلیت لوله کشی تا ارتفاع 90 متر، امکان نصب کندانسور در محوطه های مختلف ساختمان (پشت بام، حیاط، بالکن و ...) فرآهم بوده و در مقایسه با اسپیلیت یونیت های معمولی هیچگونه خدشه ای به نمای اصلی ساختمان وارد نمی سازد.

سیستم کنترل برآورد ماهیانه هزینه های مصرف برق (P.P.D):

سیستم مولتی پانل VRV هزینه برق مصرفی هر واحد را به طور جداگانه محاسبه و در اختیار مسئولین ساختمان قرار می دهند که متناسب با استفاده از سیستم تهویه تعیین و دریافت می گردد.

محدوده دمایی قابل استفاده:

سیستم های VRV در شرایط آب و هوایی مختلف (در تابستان تا 54 درجه سانتیگراد و در زمستان تا 25- درجه سانتیگراد) قابلیت کارکرد دارند.

حذف فضای موتورخانه:

با توجه به اینکه یونیت های خارجی VRV قابلیت نصب در پشت بام را دارا می باشند عملاً فضایی جهت نصب چیلر، بویلر، پمپ های آب رسانی، پمپ های برج خنک کننده و لوله کشی های مربوطه مورد نیاز نمی باشد.

مقایسه کاربری فضای موتورخانه در سیستم VRV و دیگر سیستم ها

انعطاف در میزان کنترل ظرفیت:

ظرفیت دستگاه ها در سیستم VRV به تدریج افزایش یافته و انعطاف پذیری بیشتری به طراحان می دهد در حالی که این انعطاف پذیری در ظرفیت حرارتی و برودتی سیستم چیلر- فن کویل به این شکل در دسترس نمی باشد.

افزایش عمر مفید کمپرسورهای مجهز به اینورتر:

به علت روشن و خاموش شدن لحظه ای کمپرسورهای دور ثابت (بدون اینورتر) استهلاک آنها بالا رفته لذا عمر مفید کوتاهتری نسبت به کمپرسورهای اینورتردار که به جای روشن و خاموش شدن، دور خود را افزایش یا کاهش می دهند، خواهند داشت. کمپرسورهای یونیت های خارجی، نقش مهمی در کارکرد سیستم VRV دارند. کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم VRV از نوع اسکرال (SCROLL) با مکانیزم (High Trust) هستند. در این مکانیسم با افزایش زیاد فشار روغن در طول محور کمپرسور، میزان اتلاف نیروهای محوری در کمپرسور کاهش می یابد که باعث افزایش راندمان و کاهش سطح صدای کمپرسور می شود. این کمپرسورها مجهز به آهنربای نئودیمیوم (Neodymium)، قوی ترین آهن ربای طبیعی دنیا، در موتور DC خود بوده و دارای عمر مفید بالا (حداقل 25 سال) و حداقل میزان صدا هستند، کمپرسورها به صورت هرمتیک (Hermetic) عمل نموده و خود روانکار هستند و به همین دلیل عمر مفید بسیار طولانی دارند.

میزان صدای بسیار کم:

در سیستم های VRV دایکین میانگین صدای یونیت های داخلی db30 و میانگین صدای یونیت های خارجی db60 می باشد.

حفظ دمای تنظیم شده:

همانطور که قبلاً توضیح داده شد، به علت وجود اینورتر و حساسیت بالای سیستم کنترلی از قبیل ترموستات و PCB، این سیستم توانایی حفظ دمای هر فضا را با تلرانس 5/0± دارای می باشد، بدین ترتیب در زمان رسیدن دمای هر فضا به دمای مورد نظر، اینورترهای سیستم با کاهش دور کمپرسورها، فن ها و شیرهای برقی، با حفظ میزان سرمایش و یا گرمایش، مصرف انرژی را کاهش می دهند و بدین ترتیب COP سیستم را به طرز چشمگیری افزایش می دهد.

عملیات پشتیبانی در کمپرسورها و یونیت های خارجی:

اگر در یک یونیت خارجی که شامل چند کمپرسور است یک کمپرسور دچار نقص فنی گردد سایر کمپرسورها در یک وضعیت اضطراری به کار خود ادامه می دهند.

اگر در یک سیستم که شامل چند یونیت خارجی است یکی از یونیت ها دچار نقص فنی گردد سایر یونیت ها در یک وضعیت اضطراری وارد عملیات پشتیبانی شده و سیستم ماژولار به کار خود ادامه می دهد تا زمانی که عملیات تعمیر امکان پذیر شود. در چنین حالتی پیغام خطای مربوطه از طریق صفحه کنترل نمایش داده می شود.

مقایسه سیستم VRV دایکلین و سیستم چیلر فن کویل در یک نگاه

مشخصات فنی یونیت های خارجی:

انواع یونیت های داخلی:

دستگاه تهویه هوای VRV هوای تازه و با طراوت را در تابستان و گرما را در زمستان به دفترها، فروشگاه ها و هر مکان تجاری دیگر به ارمغان می آورد. هوای محیط داخلی را بهبود می بخشد و موفقیت تجاری را بالا می برد و هرآنچه را که دستگاه تهویه احتیاج دارد را یونیت داخلی دایکلین می تواند پاسخ مناسب دهد. دستگاه تهویه (وی آر وی) می تواند 26 مدل یوینت داخلی متفاوت را در 116 گونه مختلف تأمین بکند.

یونیت های داخلی:

طراحی بهینه VRVIII-S برای فضاهای کوچک:

سیستم VRVIII-S دایکین در سه ظرفیت 52,900 Btu/hr – 47,800 Btu/hr – 38,200 Btu/hr که هم به صورت تکفاز و هم به صورت سه فاز در دسترس می باشد.

تنوع VRVسری S باعث می شود که آن را برای پروژه های تجاری و یا مسکونی، فروشگاه ها کوچک، دفتر کار، رستوران، هتل، مراکز بهداشتی و درمانی، مدرسه و پروژه های مسکونی با متراژ کوچک استفاده نمود.

طراحی و طول لوله کشی مناسب:

سری VRVIII-S می تواند عملاً در هر نوع طرح پروژه و با هر سبکی بکار گرفته شود، همچنین امکان استفاده بهتر از فضا و قابلیت های منطقه بندی پیشرفته آن اجازه می دهد نصب و راه اندازی و بهره برداری از این سیستم به صورت مستقل و مجزا صورت گیرد و همچنین به دلیل ابعاد کوچک آن فضای بسیار کمی را از پروژه اشغال می کند و از سوی دیگر هب دلیل سبک بودن این دستگاه ها و همچنین نداشتن لرزش دیگر نیازی به تقویت هر طبقه برای قرار گرفتن یونیت خارجی وجود ندارد.

در سیستم VRVIII-S امکان کنترل هر فضا به صورت مستقل با حداکثر بهره­وری و صرفه جویی انرژی میسر می باشد و این سیستم می تواند به حداکثر 8 یونیت داخلی متصل گردد.

هفت ویژگی VRVIII-S:

  1. ظرفیت های مناسب
  2. ابعاد کوچک
  3. صدای کارکرد پایین
  4. تکنولوژی تک فاز، مناسب برای کاربردهای مسکونی
  5. نصب و راه اندازی سریع و آسان
  6. مستقل و قابلیت کنترل هر فضا به صورت مجزا
  7. صرفه جویی در فضای ساختمان

مقادیر بالای COP:

یکی از ویژگی های بزرگ دستگاه های VRV بهره وری منحصر به فرد از انرژی است. این سیستم ها به مقادیر COP بالایی در همگامی که هر دو سیستم خنک کننده و حرارت دهنده با استفاده از اجزای تصفیه شده عمل می کنند، دست پیدا می کنند.

سیستم های کنترل پیشرفته:

عملکردهای ارتباطی پیشرفته مورد پسند کاربر به صورت آیکون های کنترلی چند زبانه کنترل VRV را راحت و ساده نموده است.

ویژگی 1 پشتیبانی نمودن از سیستم کنترل مرکزی از هر نقطه ای به کمک یک کامپیوتر خانگی و یک مرورگر.

ویژگی 2 ارسال خطای سیستم از طریق ایمیل در هنگامی که در عمل کرد سیستم مشکلی پیش می آید.

ویژگی 3 اتصال طریق مودم با شبکه سرویس خدمات پس از فروش

ویژگی 4 دو برابر شدن تعداد واحدهای یونیت داخلی با اضافه نمودن یک آداپتور DIII-NET

ویژگی 5 مدیریت تجهیزات موجود در پروژه به غیر از سیستم تهویه مطبوع

ویژگی 6 اتصال ساده عملکردهای سیستم با یکدیگر

از دیگر ویژگی های این سیستم:

¨    نمایشگر لمسی و رنگی

¨    سایز کوچک

¨    امکان استفاده به چند زبان دنیا (انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی و ...)

¨    امکان برنامه ریزی سالیانه

¨    تعویض اتوماتیک و خودکار از حالت سرمایش به گرمایش و بلعکس

¨    تعیین بازه دمایی سیستم و امکان محدود کردن دما

¨    دسترسی به تاریخچه و حافظه کارکرد سیستم

امکان اتصال VRV به سیستم مدیریت هوشمند ساختمان از طریق پروتکل های Lon Works و BACnet

سیستم کنترل مرکزی دایکین با استفاده از دو پروتکل معتبر Lon Works و BACnet امکان اتصال به BMS را فراهم می سازد. این دو پروتکل یک اتصال بدون درز بین VRV و BMS را فراهم می سازد.

ویژگی های پروتکل های BACnet و Lon Works در هنگام اتصال به سیستم های تهویه مطبوع دایکلین:

¨    با استفاده از این دو پروتکل می توان سیستم های تهویه مطبوع را با تجهیزات کم و هزینه های پایین تر مدیریت نمود.

¨    انعطاف پذیری بالایی دارند و همچنین امکان اتصال به سیستم های دیگر را آسان تر می کنند.

¨    ارتباط مستقیم و ساده، نصب سریع و آسان.

¨    کلیه واحدها و فضا را می توان کنترل نمود.

¨    امکان افزایش کنترل سیستم VRV با استفاده از رابط اختصاصی.

¨    امکان بررسی 24 ساعته و شبانه روزی سیستم.

¨    صرفه جویی در انرژی.

¨    مدیریت تعمیر و نگهداری از طریق گزارشات.

¨    قابلیت شناخت مشکلات موجود در سیستم در زمان کوتاه.

ویژگی های VRV IV:

¨    سلول های این سیستم از 8HP تا 20HP می باشد که قابلیت ماژولار نمودن تا 54HP را دارا می باشد.

¨    شارژ اتوماتیک مایع مبرد

¨    یک سیستم تهویه مطبوع حرفه ای برای تمام فصول سال

¨    راه اندازی ساده و آسان به نسبت سیستم VRV

¨    افزایش بهره وری فصلی

¨    افزایش EER به میزان 187%

¨    تنظیم اتوماتیک دمای مبرد بر اساس ظرفیت و آب و هوا

¨    خواندن Errorهای سیستم به آسانی از روی LED موجود بر روی یونیت خارجی

¨    کاهش هزینه های نصب و راه اندازی

¨    ادامه فعالیت گرمایش و تولید گرما توسط سیستم در هنگام یخ زدایی (Defrost) در سیستم های Heat Pump وHeat Recovery

 

 نگارنده  :  مهندس محمد اسماعیلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۱۳
مهندس محمد اسماعیلی

نظرات  (۱)

اطلاعات مفیدی بود. تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی